torstai 23. helmikuuta 2017

Intuitio ja rationaalisuus

Olipahan kolme päivää..sellaista kyytiä ylös ja alas..häitä ja hautajaisia..aluksi viikonloppuna kun kuulin kahden nuoren kuolleen rattijuopon kanssa yhteen törmäyksessä olin aika neutraali..suomessa liikenteessä kuolee ihmisiä jatkuvasti eikä rattijuopumuskaan saanut mitään ihmeellistä tunnereaktiota aikaa..Sitten alkoi tapahtumaan..mopo-auto ja tila-auto..rattijuoppo..kaksi 17 vuotiasta nuorta, jotka saattoivat olla vaikka kesän hääpari ja yhdeksän kuukauden päästä pienokainen tulossa..se oli siinä..intuitio alkoi pelaamaan..ei ollut aikaa rationaaliseen tiedon analysointiin yksityiskohtaisesti..tuli pari stereotyyppistä arkiajatteluun liittyvää ja todennäköistä mallia rattijuoposta..tuli intuitiivinen kuva koko suomen kansasta televisiodensa äärellä..phyi..ei oikein tuntunut hyvältä..en halua enää olla pelkästään suomalainen..myös rationaalista tietoa tuli lisää ja nyt olen myös nähnyt todellakin mersu tila-auton ja täysin tuhoutuneen mopo auton..rattijuoppo väittää uskoneensa törmäävänsä rekkaan..phyi..olen itse -2.5 likinäkoinen ja voin vakuuttaa etten kolmen promillen humalassakaan pystyisi tiellä luulemaan tila-autosta käsin vastaan tulevaa mopoautoa rekka-autoksi..tämä on rationaalista tietoa ja analyyttisesti päätelty ettei 35-vuotias rattijuoppo ainakaan puhu totta..mutta ei kuolemantuomiotakaan vaikka sellaista olisinkin kannattanut jammu siltavuorerelle presidentin sen määrätessä poikkeustilassa..olen itse syyllistynyt rattijuopumukseen elämäni aikana tasan yhden kerran seurauksena katolleen ajettu vanhempien volvo..minulle ei onneksi käynyt kuinkaan eikä kyytiä anoneelle vuotta vanhemmalle naiselle..nainen ei itse asiassa ollut enää edes kyydissä ja ajoin melko epärationaalisessa mielentilassa kun olin taas tullut savolaistyttöjen jymäyttämäksi..en kuollut..enkä saanut mitään liikenne rangaistusta mistään..olin aika ymmälläni jälkeenpäin, mutta tuskin olisin rangaistusta vastustellutkaan..mutta entäpä se likka, jonka takia ylipäätään koko reissuun lähdin..mikä lie himanen se olikaan..parin kesän päästä sen serkkupojat muiluttivat minua ja heittivät vitsikkäästi armeijan kantapeikon varastoon nukkumaan ja paskantivat oikein tyylikkään paskaläjän viereeni..en oikein tuntenut paskaläjääni omakseni vaikka sen siivosinkin kantapeikon herätettyä minut..nyt pystyn täysin rationaalisesti myös analysoimaan ettei mies mitä todennäköisimmin ole ollut täysin järjellisessä mielentilassa..siinä ei ole mitään hävettävää..se on ratkaisevinta hänen tuomionsa kannalta..mutta nyt kun hän pystyy päättelemään tekonsa seuraukset hänen omat luikertelu yritykset tekevät rikoksesta törkeätä törkeämmänkin.. juu minä yritin vaan itsemurhaa, mutten osaa tappaa itseäni sen jälkeen kun olen tappanut kaksi nuorta..ei mene läpi..ei intuitiivisesti eikä rationaalisesti..elinkautinen..minä jopa vaatisin sellaista itselleni..olen itsekin yrittänyt pari kertaa itsemurhaa ja tiedän perkele ettei siinä enää ihminen paljoa jaksa itselleen kevyempää tuomiota niljakoida..minun mielestäni ainoa oikea rangaistus on elinkautinen.. jos hän on ensikertalainen hän voi päästä puolella, mutta empä usko, että hänen kannattaa edes yrittää ulos linnasta ennenkuin hän on osoittanut katuvansa tekoaan ja todistetusti pystyy näyttämään ettei hän välttämättä enää syyllistyisi vastaavaan.. japanissa tämä olisi ehdoton harakiri.. eivät antaisi mitään armoa.. me olemme kuitenkin suomalaisia ja meidän oikeusjärjestelmämme ja länsimainen sivilisaatiomme haluaa uskoa ihmisen parantumiseen ja yksilön hyvyyteen ja enemmän yhteisön pahuuteen..eli antaa mahdollisuus..siltavuoren jammun tapauksessa sellaista ei olisi ollut vaan ainoa oikea rangaistus olisi ollut kuolema..tämä mies voi vielä jos lähtee suosiolla lusimaan näyttää olevansa mies vaikka ei hänen loppuelämä mitään hurraamista todennäköisesti tule olemaankaan..tila mersu ei ole halpa..ei ollut köyhien touhua tämäkään päälleajo..anne berner ja koko porvarihallitus jos nyt ei tule kovennettuja rangaistuksia liikenneuudistamisen myötä niin..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti